Düşmanca Rusya’da Araştırmacı Gazetecilik Nasıl Gelişti

Düşmanca Rusya’da Araştırmacı Gazetecilik Nasıl Gelişti

Rus dili, son yıllarda İngilizce’de yaygın olarak kullanılan ve yanlış kullanılan birkaç kelimeyi tanıttı: dezenformasyon, kompromat, Novichok.

Ama aklımı başımdan alan “probiv. “Delmek” veya bir arama çubuğuna bir şey girmek anlamına gelen kelimeden alınmıştır. Bugün, sosyal medya uygulaması Telegram’da birkaç dolara veya karanlık bir web pazarında yüzlerce, herkesin satın alabileceği uygulamayı, Rusya’da takip etmek istediğiniz herhangi birinin arama kayıtlarını, cep telefonunun coğrafi konumunu veya hava yolculuğu kayıtlarını ifade eder. . Probiv, kıskanç eşler veya meraklı iş ortakları ve çeşitli türden suçlular tarafından satın alınır. Ancak son zamanlarda, gazeteciler ve siyasi aktivistler tarafından, baş muhalefet lideri Aleksei A. Navalny’nin sık sık araştırmacı gazetecilik araçlarından yararlandığı Rusya’da üst üste binen kategoriler tarafından da patlayıcı bir şekilde kullanıldı.

Probiv, Rusya’yı araştırmacı gazetecilik için dünyanın en heyecan verici yeri yapan faktörlerden sadece biri. Başkan Vladimir V. Putin’in iktidarının perdesini delmek için daha geleneksel kaynakları kullanan yeni bir satış noktası dalgası var. Ve eyaletin tüm büyük televizyon ağlarını doğrudan veya dolaylı olarak kontrol ettiği bir ülkede çalışmaları için büyüyen bir çevrimiçi izleyici var.

Bir Rus kamuoyu araştırma grubu olan Levada Center’ın müdür yardımcısı Denis Volkov, geçtiğimiz günlerde bağımsız gazetecilikteki patlama ve hükümete yönelik eleştirilerin “1990’ların sonundan beri ülkemizde görülmeyen bir düzeye ulaştığını” yazdı.

Probiv, bu canlanmanın çok önemli bir parçası oldu. Uygulama, geçen yıl uluslararası araştırmacı kolektifi Bellingcat’in Rus sitesi The Insider ve diğer ortaklarla birlikte çalışarak, Bay Navalny’yi zehirleyen gizli bir Rus casus biriminden ajanların kimliğini belirleyen çarpıcı bir açıklamanın merkezinde yer alıyordu. Bir muhabir, bir yığın veri için “birkaç yüz Euro değerinde kripto para” harcadı. Sonra, büyüleyici bir tiyatro sahnesinde, Bellingcat ile çalışan Bay Navalny, üst düzey bir hükümet görevlisi gibi davranarak bu ajanlardan birini aradı ve onu bir itiraf için kandırdı. Bay Navalny, Almanya’daki muamelesinden sonra Rusya’ya döndüğünde, uydurma olarak adlandırdığı bir davada şartlı tahliye ihlali nedeniyle derhal hapse atıldı ve şimdi bir ceza kolonisine nakledilmesiyle karşı karşıya.

Putin’in kendi yolsuzluk ve gözetleme araçlarının, sırları satışa çıkaran düşük maaşlı polis ve istihbarat yetkilileri tarafından kendisine yöneltildiğini görmesinin ironisi çok lezzetli. Bay Navalny’nin Yolsuzlukla Mücadele Vakfı’ndaki araştırma birimini yürüten Maria Pevchikh, “Putin ne yaparsa yapsın geri tepmeye devam ediyor” dedi.

Devlet Başkanı Vladimir Putin’in baş muhalefet lideri Aleksei Navalny, bu ay Moskova’da bir duruşmada. Bir ceza kolonisine nakledilir. Kredi. . . Babushkinsky Bölge Mahkemesi

Probiv neredeyse yalnızca bir Rus fenomeni. 2013 yılında The Insider’ı kuran Roman Dobrokhotov, birkaç yıl önce Kiev’deyken, yerel bir gazeteciye araştırdığı birinin telefon kayıtlarını nerede bulabileceğini sorduğunu ve bunun yaygın olmadığını öğrenince şaşırdığını söyledi. uygulama. “Rusya’nın muhtemelen dünyanın en şeffaf ülkesi” olduğunu anladığını söyledi, “10 doların varsa, herkes hakkında her türlü bilgiyi bulabilirsin. ”

Bu Haber İlginizi Çekebilir:  Avrupa'da Faturanın Ödenmesi Zamanında, "Tüm Bunları Nasıl Ödeyeceğiz?"

New York Times ve diğer bazı büyük Batı kanalları, çalınan bilgiler için ödeme yapmamanız ilkesine dayanarak probiv kullanmıyor. Pek çok Rus gazeteci bunun etiğini ve yasallığını da tartışıyor. Bellingcat’ın probiv ustası Christo Grozev, kendi parasını harcadığını söyledi – bağımsız haber sitesi Meduza 13.000 dolardan fazla olduğunu tahmin ediyor – cani Rus casuslarının maskesini düşürdü. (The Washington Post’a, satıcısının kendisini bir suçlu sandığını ve gazeteci olduğunu öğrenince dehşete düştüğünü söyledi.) Bay Dobrokhotov, probiv’i kendisinin satın almayacağını, ancak Bay Grozev’in satın aldığı verileri analiz ettiğini söyledi. (CNN ve Der Spiegel, Bay Navalny’nin zehirlenmesinin araştırılmasında da işbirliği yaptı.) Diğer muhabirler, araştırma için kullanmanın rutin olduğunu, ancak bitmiş bir makalede alıntı yapmamanın rutin olduğunu söylediler. Ancak bazıları için bu normlar da değişiyor.

“İzleyici, veri satın alıp almadığınız veya bir kaynaktan alıp almadığınız umurunda değil,” dedi. 15 kişilik kadrosuyla kar amacı gütmeyen bir Rus araştırma sitesi olan iStories’in kurucusu Roman Anin, “o zamandan beri yetkililerin muhalefet liderlerini öldürdüğü bir ülkede yaşıyoruz, bu kuralları unutalım çünkü bu hikayeler etik kurallarımızdan daha önemli. “

Telegram’da herhangi bir arabanın sahibini tanımlamayı teklif eden bir bot. Kredi. . . New York Times

Vladimir Putin’in dünyasına açılan portal, 2016 seçimlerinde Rus müdahalesini takip eden bazı Amerikalı gazetecilerin aşırı ısınan makaleler ve viral Twitter başlıkları üretmesine rağmen açıldı. Amerikan hayal gücüne göre Bay Putin’i çok güçlü bir kukla ustası ve adı “v” harfiyle biten herkesi temsilcisi olarak atadılar. Ancak, Putin’in gerçek Rusya’sına pencereler açan, web sitelerini yasallığın sınırlarında ya da yurtdışından işleten gerçek Ruslardı. Ve ortaya çıkardıkları şey ise inanılmaz kişisel yolsuzluklar, uluslararası siyasi müdahalelerin ardındaki karanlık figürler ve cani ama bazen beceriksiz güvenlik hizmetleri.

İşte bu vahiylerden birkaç örnek:

  • Kâr amacı gütmeyen soruşturma kuruluşu Proekt, Bay Putin’in “gizli ailesini” tespit etti ve cumhurbaşkanına bağladığı kadının Rus devletine bağlı kaynaklardan yaklaşık 100 milyon dolarlık servet elde ettiğini buldu.

  • IStories, Bay Putin’in eski damadının devlet bağlantılarından nasıl büyük bir servet kazandığını belgelemek için bir yığın hacklenmiş e-posta kullandı.

  • Londra’da kurulan Bellingcat ve Rusya merkezli Insider, 2018 yılında İngiltere’deki kaçakçı Sergei Skripal ve kızını zehirleyen Rus ajanlarını isim ve fotoğrafla tespit etti.

  • Medya grubu RBC, ABD seçimlerine müdahale eden trol çiftliğinin arkasındaki siyasi makineyi araştırdı.

  • Meduza, cenaze işine kadar Moskova şehir yönetiminin her köşesinde derin yolsuzluğu ortaya çıkardı.

  • Bay. Navalny’nin vakfı, Bay Navalny’nin geçen ay Rusya’ya dönüşünde yayınladığı yaklaşık iki saatlik bir videoyla alay ederek “Dünyanın En Büyük Rüşveti” olarak adlandırdığı Karadeniz’deki geniş bir arazi olan Putin’in sarayının üzerinden uçaklarla uçtu. Video, YouTube’da 100 milyondan fazla kez görüntülendi.

Bu Haber İlginizi Çekebilir:  Kaydedilmiş Müzik Akışı. Sanatçılar Nefret Ediyor.

Şu anda Amerikan medyasının bazı kısımlarında sosyal medyada alternatif seslerin ve açık platformların yükselişini refleks olarak kınama, onları yalnızca Donald J. Trump’ın yanlış bilgilendirme vektörleri veya araçları olarak görme eğilimi var. Rusya, bu hikayenin diğer tarafının, bu yeni platformların dünyanın en yozlaşmış hükümetlerinden birine meydan okuma gücünün güçlü bir hatırlatıcısıdır. Bu nedenle, örneğin, Bay Navalny, Twitter’ın Bay Trump’ı yasaklama kararını “kabul edilemez bir sansür eylemi” olarak nitelendiren sesli bir eleştirmeniydi. ”

Yeni Rus araştırma medyası da kararlı bir şekilde internetten. Ve çoğu, yoğun şekilde üretilmiş belgesellerden veya haber dergisi araştırmalarından çok bu platformun hafif, meme-y biçimlerinden daha fazlasını alan bir YouTube araştırma stili yaratan bir avukat ve blog yazarı olan Bay Navalny ile başladı.

Bay Navalny kendisini gazeteci olarak göstermiyor. Yardımcısı Bayan Pevchikh, “Araştırmacı haberciliği siyasi amaçlarımıza ulaşmak için bir araç olarak kullanıyoruz” dedi. (Takip etmedikleri bir kural: bir soruşturma hedefinden yorum almak.) Gerçekten de, bağımsız gazetecilerle ilişkisi karmaşık olabilir. Çoğu, aktivist değil, bağımsız aktörler olarak kimliklerini korumaya dikkat ediyor. Onu eleştiriyorlar, ama aynı zamanda hikayelerini kendi geniş kitlesine tanıtacağını umarak mesajlarını iletiyorlar ve Kremlin’e karşı çok yumuşak davrandıkları için onları alenen eleştiriyor.

Yeni haber kaynakları da Bay Navalny’den öğrendi. Birçoğu YouTube’da kendi tarzını taklit etti. Ve belirli çizgilerin aşılabileceğini kanıtladı. Dahası, şüphesiz hepsi televizyon ağlarının homojenliğinden yararlanmaktadır. Mevcut haber kanalları yalnızca Fox News, Newsmax ve OAN olsaydı ne kadar YouTube izleyeceğinizi hayal edin.

Çevrimiçi gördükleri trafik, onlara bağlandıklarını da söyler.

Proekt’in kurucusu Roman Badanin için, Bay Putin’in gizli hayatı hakkında haber yapmak, kariyer boyu süren bir saplantı oldu. Kredi. . . The New York Times için James Hill

Putin’in gizli yaşamının kariyer boyu süren bir saplantı olduğu Proekt’in kurucusu Roman Badanin, “Rakamları görüyorum ve bunların boşuna olmadığını düşünüyorum,” dedi. (Bu yeni satış noktalarının kurucularının kafa karıştırıcı derecede yüksek bir yüzdesi Roman olarak adlandırılıyor.) Bu ay özellikle gerçeküstü bir anda, Proekt’in önerdiği genç kadının, Putin’in kızı olduğunu söylediği sosyal ses uygulaması Clubhouse’da muhabirle yaptığı bir konuşmada makaleyi yazan – haberinin Instagram hesabına getirdiği tüm ilgi için “minnettar” olduğunu …

Bu Haber İlginizi Çekebilir:  İş Yerinde Nasıl Gülülür

Proekt’i Amerikan kar amacı gütmeyen haber kuruluşu ProPublica’ya örnek alan Bay Badanin, başka bir yoğun ilgi belirtisi görmeye başladığını söyledi: izleyicilerinden mali destek. 12 kişilik bir personeli destekleyen bütçenin yaklaşık üçte birinin şu anda ortalama 8 dolarlık bağışlardan geldiğini ve okuyucularına güvenen haber kuruluşlarına yönelik küresel eğilimi yansıttığını söyledi. Rusya’da, bunun bir kısmı hala gelişmekte. Örneğin, Rusya’daki bir meslektaşım, Anton Troianovski, Kurskaya Metro istasyonunun yakınında, Rusları elinde tutmak için Pussy Riot protesto grubunun iki üyesi tarafından kurulan MediaZona’ya bağış ekleyebileceğiniz bir kafe olduğunu söyledi. hesap vermek için adalet sistemi. Ancak, Bay Navalny’nin hapse atılmasına karşı protestolar, bağımsız medyaya da destek veriyor gibi görünüyor; bu, yeni bağımsız web sitelerinden bir diğeri olan The Bell’in “Navalny Etkisi” adını verdiği bir fenomen. ”

Bu, bu satış noktalarının, Bay Putin’in on yıllarca süren bağımsız gazetecilikle oynadığı kedi-fare oyununda daralan bir yasal pencerede gezinmesine yardımcı olabilir. (Hükümet ayrıca, vatandaşlarının açık internet sevgisi ile hükümetin iktidarına getirebileceği tehdit arasında denge kurmaya çalışıyor.)

BBC Rusya ile birlikte yeni kuruluşların birçoğu, hükümetin soruşturma işinden etkili bir şekilde çıkardığı önceki bağımsız ses dalgasından yetenekleri aldı. Letonya merkezli Meduza gibi yeni satış noktalarından bazıları yurtdışında faaliyet gösteriyor. Ancak gazetecileri Moskova’da yaşıyor ve çalışıyor olsa bile birçoğu denizaşırı ülkelerde kuruldu. Bazıları kaynakları gizli tuttukları hibelerden geçiniyor – Rus hükümetinin “yabancı ajan olarak gördüğü şeylere ilişkin kısıtlamaları genişleten yeni bir yasa kapsamında yararlanma olasılığı yüksek bir güvenlik açığı). “

MediaZona’nın editörü Sergei Smirnov, merkez, bu ay Moskova Şehir Mahkemesinde bir duruşmada. Protesto tarihini ve saatini içeren bir şakayı retweetlediği için tutuklandı. Kredi. . . Moskova Şehir Mahkemesi Basın Ofisi

Aslında, olasılık duygusuna yalnızca tehdit duygusu rakip olur. Rusya’da konuştuğum neredeyse her gazeteci bu dönemin her an bitmesini beklediklerini söyledi. Polis, özellikle uğursuz bir işaret olarak, 30 Ocak’ta MediaZona’nın editörü Sergei Smirnov’u protesto tarihini ve saatini içeren bir şakayı retweetlediği için tutukladı. Kamuya açık etkinlikler düzenleme kurallarını ihlal ettiği için 15 gün hapis cezasına çarptırıldı ve gazeteciler bunun beceriksiz bir hata mı yoksa meslektaşlarına kasıtlı bir uyarı mı olduğunu tartıştı.

Meduza’nın yazı işleri müdürü Ivan Kolpakov, “Rusya’da bağımsız bir gazeteci olmak, tencerede ıstakoz olmak gibidir” dedi. Seni kaynatıyorlar ama tam olarak ne zaman öleceğini bilmiyorsun. “